Domnișoara Pogany, cunoscută și sub numele francez Mademoiselle Pogány, este o statuie creată de marele artist Constantin Brâncuși în anul 1913, fiind una dintre cele mai apreciate sculpturi ale secolului al XX-lea, care reprezintă un portret redat într-un mod inedit.
Însă puţini cunosc faptul că în spatele celebrei sculpturi superbe se ascunde o femeie care i-a fost, în acelaşi timp, muză şi iubită lui Constantin Brâncuşi.
Cine a fost domnişoara Pogany
Despre Brâncuși se ştie că a fost unul dintre cei mai mari artiști pe care i-a dat România vreodată. De asemenea, se ştie şi că a avut o viață amoroasă tumultuoasă. Femeile pe care le-a iubit au avut un loc aparte în viața și mai ales în creațiile sale. Acestea au fost iubite, l-au iubit și l-au inspirat. Domnișoara Pogany a fost, însă, ceva special pentru marele artist.
Constantin Brâncuși și domnişoara Pogany s-au cunoscut la Paris, în anul 1909. Margit Pogany, o artistă maghiară, i-a fost muză, iubită și, mai târziu, prietenă lui Brâncuşi. Aceasta era pe atunci o pictoriță aflată la început de drum. Brâncuşi era, ca de obicei, în căutarea unei muze. Cei doi au trăit o frumoasă poveste de dragoste, scurtă, dar intensă, care s-a încheiat cu realizarea unei opere de artă care a rămas în istorie.
Documentele arată că Margit a pozat pentru Brâncuşi în anul 1909. Tânăra din Austro-Ungaria era fascinată de frumusețea mulajelor realizate de Constantin Brâncuși, însă artistul român era nemulțumit mereu. Încerca să surprindă esențele în cele mai pure forme.
„Am pozat pentru el de mai multe ori. De fiecare dată, începea şi termina un nou bust. Fiecare era frumos, minunat de real. Eu îl rugam să-l păstreze ca variantă finală, dar el izbucnea mereu în râs şi arunca bustul înapoi, în lada cu lut din colţul atelierului, spre marea mea dezamăgire.”, își amintea Margit despre experiența sa cu Brâncuși.
Ce s-a întâmplat cu Margit Pogany
Muza lui Constantin Brâncuși, Margit Pogany, s-a despărțit de artistul român după scurtă vreme. După iubirea fulminantă cu Brâncuşi, războiul a găsit-o pe tânăra Margit în Ungaria, la Budapesta, unde s-a reîntors după finalizarea studiilor de la Paris, alegând să se dedice picturii și devenind ea însăși o artistă valoroasă. După terminarea războiului, Margit a plecat în Australia, unde a devenit o pictoriță apreciată.
Deși scurtă, relația de iubire dintre Brâncuși și Margit Pogany a fost marcată de o intensitate fulminantă. Însă relaţia dintre ei nu s-a încheiat de tot. Cei doi au rămas buni prieteni, ţinând legătura prin corespondență multă vreme, până în jurul anului 1937.
„Am înțeles că eram chiar eu, deși capul nu avea niciuna dintre trăsăturile mele. Era tot numai ochi. Privind spre Brâncuși, am observat că mă urmărea pe furiș, în timp ce vorbea cu prietenii mei. I-a făcut o enormă plăcere să constate că am reușit să mă recunosc.”, a spus Margit Pogany despre emoția pe care a experimentat-o în momentul în care sculptorul a ajuns în sfârșit la o versiune finală a lucrării „Domnişoara Pogany”.
„Domnişoara Pogany”, o nouă interpretare a portretului uman
Brâncuşi a căutat în continuare perfecţiunea, iar această căutare s-a întins pe mai multe decenii, concretizându-se în mai multe variante ale operei „Domnișoara Pogany”, care este considerată drept una dintre cele mai îndrăznețe sculpturi din istorie.
Mai întâi, în anul 1912, Constantin Brâncuși a realizat un mulaj de ghips. Opera a evoluat în patru variante de bronz și una de marmură. Una dintre aceste versiuni de bronz poate fi admirată la Muzeul Metropolitan de Artă Modernă din New York, în timp ce versiunea de marmură poate fi găsită la Muzeul de Artă Modernă din Paris.[sursa]
Domnișoara Pogany este considerată drept o nouă interpretare a portretului uman, fiind socotită de critici drept unul dintre cele mai celebre și cutezătoare portrete ale secolului al XX-lea. Figura, de o delicatețe extraordinară, cu ochi enormi ca de libelulă, este în același timp un portret și efigia unei frumuseți încărcate de mister.
Povestea „domnișoarei Pogany” a mers mai departe. În anii 1950, unul dintre foștii ucenici ai lui Constantin Brâncuși, artistul oltean Octavian Moșescu, a realizat o replică aparte. Artistul a folosit mulajul pentru bronz al lui Constantin Brâncuși și și-a turnat propria sa Domnișoară Pogany.
În anul 1976, Muzeul de Artă din Craiova a cumpărat această lucrare. După Revoluție, legatarii lui Constantin Brâncuși au dat în judecată muzeul din Craiova și au pretins proprietatea acestei replici, evaluată la două milioane de euro. Însă, în anul 2013, muzeul a câștigat procesul, iar această replică originală a Domnișoarei Pogany poate fi admirată mai departe în cetatea Băniei.
Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi gratuit o notificare pe email atunci când publicăm un articol nou: