Syracusia a fost o navă legendară, construită de genialul matematician și inginer Arhimede, în secolul al III-lea î.Hr., la comanda regelui Hieron al II-lea al Siracuzei. Considerată cea mai mare navă din antichitate, Syracusia era o adevărată minune a tehnologiei și a luxului, capabilă să transporte sute de oameni și provizii, dar și să servească ca navă de război în caz de nevoie.
Cum a fost construită Syracusia?
Potrivit scriitorului grec Athenaeus din Naucratis, care citează o lucrare pierdută a lui Moschion din Phaselis, Arhimede a fost însărcinat de regele Hieron al II-lea al Siracuzei să proiecteze o navă care să depășească orice altă navă existentă la acea vreme. Arhimede a acceptat provocarea și a conceput o navă cu dimensiuni impresionante pentru acele vremuri.
Astfel, conform datelor descoperite, nava Syracusia ar fi avut 55 de metri lungime, 14 de metri lățime și 13 metri înălțime. Pentru a construi o astfel de navă, Arhimede a folosit lemn de cedru din Liban, bronz, fier și plumb. Se spune că au fost folosite materiale cât pentru construirea a 50 de nave obişnuite.
De asemenea, inginerul a inventat un sistem ingenios pentru a pompa apa care se scurgea prin carenă (partea exterioară a corpului unei nave, care se găsește sub linia de plutire): un șurub rotativ montat în interiorul unui cilindru, cunoscut astăzi sub numele de șurubul lui Arhimede sau şurubul fără sfârşit.[sursa]
Cum era amenajată Syracusia
Syracusia nu era doar o navă uriașă, ci și una foarte bine dotată și decorată. Nava avea opt punți, dintre care două erau rezervate pentru echipaj și pasageri, iar celelalte șase pentru transportul mărfurilor.
Conform aceluiaşi Moschion din Phaselis, nava ar fi putut transporta până la 1,900 de pasageri, inclusiv soldați și marinari, precum şi o catapultă. De asemenea, mai transporta şi animale şi provizii. Nava avea și un sistem de balast pentru a menține stabilitatea în caz de furtună.
Pe puntea principală se aflau cabinele pasagerilor, care erau decorate cu picturi, mozaicuri și sculpturi. Una dintre cabine era destinată regelui Hieron și soției sale, care beneficiau de un pat matrimonial cu baldachin, o baie cu apă caldă și rece și un sistem de încălzire prin pardoseală. Pe aceeași punte se găsea și un templu dedicat zeiței Afrodita, care avea un altar din marmură și o statuie din aur.
Pe puntea superioară se aflau facilitățile pentru agrement și relaxare. Astfel, se spune că această punte era decorată cu o grădină cu plante exotice și fântâni arteziene, un gimnaziu cu bazine pentru înot și lupte grecești, un solarium cu șezlonguri și umbrele și o sală de banchet cu mese rotunde și scaune tapițate. Pe această punte se găsea și postul de comandă al navei.
Cum era folosită uriaşa navă
Syracusia a fost construită inițial ca o navă pentru călătorii de lux. Ulterior, regele Hieron a decis să o ofere cadou regelui Ptolemeu al III-lea al Egiptului, care era aliatul său. Pentru asta, a fost nevoie ca nava să străbată Marea Mediterană până la Alexandria, acolo unde se afla reședința regală egipteană. Pe drum, Syracusia i-a impresionat pe toți cei care au văzut-o, fiind admirată și temută deopotrivă.
Potrivit lui Ateneus din Naucratis, Syracusia a ajuns cu bine la Alexandria, acolo unde a fost primită cu onoruri de regele Ptolemeu al III-lea. Acesta a fost atât de încântat de cadou, încât i-a oferit regelui Hieron multe daruri prețioase. Syracusia a rămas în Egipt, fiind folosită ca navă regală pentru deplasările pe Nil. Nu se știe ce s-a întâmplat cu ea după moartea lui Ptolemeu, dar se presupune că a fost distrusă sau abandonată.
Syracusia este o dovadă a geniului și creativității lui Arhimede, care a reușit să construiască o navă fără precedent în istorie. Această navă legendară mai simbolizează şi puterea şi bogăţia Siracuzei, care era unul dintre cele mai importante oraşe ale lumii antice.
Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi gratuit o notificare pe email atunci când publicăm un articol nou: