Marele Bazar din Istanbul este una dintre cele mai mari și mai vechi piețe din lume. Totodată, este şi unul dintre cele mai importante obiective turistice din oraş, dar şi unul dintre cele mai vizitate din întreaga lume. Bazarul din Istanbul este numit uneori drept primul mall din lume.
În Marele Bazar din Istanbul funcţionează peste 4.000 de magazine, pe o suprafaţă de 30,700 m2. În fiecare zi, între 250.000-400.000 de oameni merg în acest bazar, unii pentru cumpărături, alţii pentru a se minuna de acest obiectiv turistic.
Când a fost construit Marele Bazar din Istanbul
Construcţia Bazarului din Istanbul a început în iarna dintre anii 1455-1456, la scurt timp după ce otomanii au cucerit Constantinopolului. Bazarul a reprezentat o iniţiativă de a stimula prosperitatea economică în Istanbul, fiind iniţial un centru pentru comerțul local de îmbrăcăminte și bijuterii.
Sultanul Mahomed al II-lea a ordonat construirea a două clădiri din piatră unde comercianții să-și poată vinde produsele și să facă profit pentru Moscheea Hagia Sofia. În scurt timp, cele două clădiri au devenit un centru comercial în Istanbul.
Până la sfârșitul secolului al XVI-lea, Marele Bazar din Istanbul a crescut în mod impresionant în dimensiune. Structura însă nu s-a schimbat sau dezvoltat prea mult din acel moment. De-a lungul secolelor, bazrul a rezistat multor dezastre naturale, cu daune reparabile, datorită arhitecturii sale unice, care a fost gândită înaintea timpului său.
La începutul secocului al XVII-lea, Marele Bazar din Istanbul deja ajunsese la forma finală. Expansiunea uriaşă a Imperiului Otoman pe trei continente şi controlul total exercitat asupra rutelor de transport dintre Asia şi Europa, au făcut din acest bazar un adevărat centru pentru comerţul mediteranean. Conform mărturiilor mai multor călători, din acel moment şi până la mijlocul secolului al XIX-lea, Bazarul din Istanbul nu avea rival în întreaga Europă, în ceea ce priveşte cantitatea, varietatea şi calitatea mărfurilor oferite la vânzare.
Curiozităţi şi lucruri de ştiut pentru vizitatori
În timpul epocii otomane, comercianții din Marele Bazar din Istanbul erau plasați în bresle cu alți negustori care aveau același rang sau jucau un rol similar în societate și economie.
Mai târziu, numărul comercianților și magazinelor nu a mai putut fi adăugat sau dezvoltat. Acest lucru făcea ca nimeni să nu se poată alătura unei bresle decât dacă un predecesor de negustor a murit sau dacă un comerciant dorea să se pensioneze și să accepte o sumă considerabilă de bani.
Pentru turişti:
- Marele Bazar din Istanbul este deschis de luni până sâmbătă între orele 8:30 și 19:00, însă nu poate fi vizitat în întregime într-o singură zi. Astfel, vizitatorilor le este recomandat să aloce cel puţin două zile pentru a face turul acestei pieţe uriaşe;
- Negocierea, târguiala sau tocmeala, numite „pazarlik” în turcă, fac parte din aventura cumpărăturilor de la Bazarul din Istanbul. Acest lucru este recomandat, în cele mai multe dintre cazuri putându-se obţine un preţ mai bun;
- Negustorii vorbesc mai multe limbi, iar negocierea are loc şi în funcţie de ţara de provenienţă a clientului;
- A bea ceai și a discuta cu negustorii și vânzătorii din bazar face parte din experiență;
- Este recomandat ca vizitatorii care nu cunosc locul să folosească o aplicaţie de orientare, căci rătăcirile sunt frecvente.
Marele Bazar din Istanbul în prezent
În ziua de azi, peste 25.000 de angajaţi lucrează în Bazarul din Istanbul. Este în continuare un spaţiu comercial care rivalizează cu marile centre comerciale moderne. Însă istoria şi modul impresionant în care a fost construit îi conferă un avantaj solid.
În Bazarul din Istanbul se găseşte o gamă largă de produse precum: ornamente, mătase, ceramică, vase de cupru, piele, meșteșuguri antice și producții contemporane, printre altele. De asemenea, Bazarul este recunoscut pentru varietatea de bijuterii din aur pe care o oferă, dar şi pentru covoarele unice.
Totodată, în acest bazar, ca în oricare piaţă mare din lume, se găsesc extrem de multe produse contrafăcute. Aşadar, dacă veţi găsi produse de la branduri de lux la preţuri care dau de bănuit, cel mai probabil sunt produse contrafăcute.
Una dintre marile probleme ale Bazarului din Istanbul o reprezenta lipsa toaletelor moderne. În anul 2012, a fost demarat un proiect de modernizare. Planul cuprindea refacerea infrastructurii, dar şi a sistemelor de încălzire şi de alimentare cu energie electrică.
Urmăriţi în materialul video de mai jos un tur virtual în Marele Bazar din Istanbul
Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi gratuit o notificare pe email atunci când publicăm un articol nou: