Deşi istoria motoarelor este una lungă şi foarte complicată, primul automobil adevărat din istorie, care a dat naştere industriei auto, este considerat a fi Benz Patent-Motorwagen. Povestea sa începe în anul 1885, când un inginer german pe nume Karl Benz a dezvoltat primul său vehicul echipat cu motor cu ardere internă.
Karl Benz, născut în 1844, a avut o pasiune pentru inginerie și mecanică încă de la o vârstă fragedă. După ce a studiat ingineria și a lucrat pentru diverse companii, el și-a deschis propriul atelier în Mannheim, Germania, împreună cu partenerul său, August Ritter. Acolo, cei doi au început să dezvolte și să producă motoare cu ardere internă.
După ce a îmbunătățit în mod constant designul și funcționarea acestor motoare, Benz a decis să construiască un vehicul cu motor cu ardere internă, care să poată fi utilizat pe drumurile publice. În anul 1885, Benz a creat un prototip numit „Motorwagen”, care a fost propulsat de un motor monocilindric pe benzină cu o capacitate de 954 cm³, care producea 0,75 CP sau 500 waţi.
Motorwagen avea trei roți și o caroserie simplă, cu un scaun pentru șofer și un volan rudimentar pentru direcție. Deși viteza maximă a acestui vehicul nu era impresionantă, doar 16 km/h, aceasta reprezenta o inovație remarcabilă pentru vremea respectivă.
Karl Benz a depus cererea de brevet pentru acest vehicul revoluționar la data de 29 ianuarie 1886, sub numărul DRP 37435. Astfel, automobilul a devenit cunoscut sub numele de „Benz Patent-Motorwagen”. Brevetul a fost acordat la data de 2 noiembrie 1886, marcând oficial nașterea automobilului.
Primul automobil modern a fost testat de o femeie
În ciuda faptului că inginerul Karl Benz a inventat și a brevetat primul automobil funcțional, era destul de precaut în ceea ce privește promovarea și demonstrarea calităţilor vehiculului său. Bertha Benz, soţia lui Karl, a avut un rol esențial în schimbarea aceastei percepții.
Fără să-și informeze soțul despre planurile sale, Bertha a decis să facă o călătorie lungă cu automobilul creat de Karl, pentru a demonstra potențialul acestuia și pentru a-i oferi o publicitate valoroasă. Împreună cu cei doi fii ai lor, Richard și Eugen, Bertha a plecat din Mannheim și a condus spre Pforzheim, o distanță de aproximativ 106 km. Acesta a devenit primul drum lung realizat cu un automobil.
Pe parcursul călătoriei, Bertha a întâmpinat câteva dificultăți tehnice, dar a reușit să le depășească, dând dovadă de ingeniozitate. De exemplu, când frânele au prezentat probleme, a mers la un cizmar şi a făcut o improvizaţie din piele. De asemenea, a rezolvat problema unei conducte de combustibil înfundate cu ajutorul unui ac de păr și a fost nevoită să găsească și să achiziționeze benzină pe traseu. Evident, pe atunci nu existau benzinării.
La sosirea în Pforzheim, Bertha i-a trimis un telegraf soțului său pentru a-l informa despre succesul călătoriei. Întreaga experiență a avut un efect pozitiv asupra reputației automobilului Benz Patent-Motorwagen și a adus un plus de încredere în viitorul companiei.
Dezvoltarea modelelor următoare
Călătoria Berthei nu numai că a reprezentat o dovadă clară a fiabilității automobilului, dar a și adus la lumină unele aspecte ce necesitau îmbunătățiri. Bertha a sugerat soțului său să adauge o a treia viteză pentru a face față mai bine dealurilor și pentru a crește viteza de deplasare. Karl a luat în considerare sugestiile și a efectuat modificările necesare. Publicitatea și interesul generat de această călătorie au contribuit la creșterea încrederii în rândul publicului.
Modelul nr. 2 al Motorwagen avea un motor de 1,5 cai putere, iar Modelul nr. 3 un motor de 2 cai putere. Astfel, automobilele au ajuns să prindă o viteză de aproximativ 16 km/h. Modelul 3 a fost primul automobil comercializat pe scară largă.
Prețul exact pentru primul automobil Benz Patent-Motorwagen nu este ușor de stabilit. În primul rând, a fost vândut într-un număr foarte mic de unități și apoi documentația vremii este destul de limitată. Cu toate acestea, se estimează că prețul inițial al unui atuomobil Benz în anul 1886 varia între 600 și 1.000 de mărci germane. Ajustând rata inflaţiei, ar însemna undeva la 5.000-5.500 de dolari în zilele noastre.
Automobilele produse de Karl Benz și compania sa au continuat să evolueze în decursul anilor, introducând noi tehnologii și inovații, cum ar fi sisteme de suspensie mai avansate, direcție îmbunătățită și motoare mai eficiente şi mai puternice. Aceste inovații au contribuit la transformarea automobilelor în mijlocul principal de transport pe care îl cunoaștem astăzi.
În anul 1926 a avut loc fuziunea dintre Benz & Cie. și Daimler Motoren Gesellschaft şi astfel a apărut celebra marcă Mercedes-Benz.
Abonaţi-vă la newsletter folosind butonul de mai jos, pentru a primi gratuit o notificare pe email atunci când publicăm un articol nou: